Jak przebiega regeneracja sprzęgła?
Sprzęgło jest jednym z najważniejszych elementów samochodu. Gdy dochodzi do jego awarii, jazda autem staje się niemożliwa. Koszty wymiany sprzęgła na nowe sięgają nawet kilku tysięcy złotych. Istnieje jednak tańsza alternatywa, jaką jest regeneracja części. Jak przebiega ten proces?
Regeneracja sprzęgła - krok po kroku
Regeneracja sprzęgła wiąże się z odnową jego poszczególnych podzespołów. Cały proces rozpoczyna się od rozebrania tarczy sprzęgłowej na części. Następnie elementy poddaje się dokładnemu oczyszczaniu. Sprawdzany jest także stan docisku oraz koła zamachowego. Wymieniane są zużyte okładziny cierne, a niekiedy także sprężyny tłumików drgań. A jak można sprawdzić, czy sprzęgło nadaje się do regeneracji? Najlepiej udać się w tej sprawie do serwisu samochodowego. Dobry mechanik bez trudu poradzi sobie z oceną stanu technicznego części i szczerze doradzi, które rozwiązanie okaże się lepsze w konkretnym przypadku - wymiana sprzęgła na nowe, czy jego profesjonalna regeneracja.
Kiedy sprzęgło nie nadaje się do regeneracji?
Dobry mechanik jest w stanie zregenerować sprzęgło tak, aby posłużyło ono jeszcze przez długi czas. Dla wielu kierowców to prawdziwe wybawienie. Regeneracja sprzęgła wiąże się z o wiele mniejszymi kosztami niż jego całkowita wymiana. Niestety, trzeba pamiętać o tym, że odratowanie części nie zawsze będzie możliwe. Często regeneracja okazuje się także nieopłacalna. Sprzęgło, które nosi ślady pęknięć tarczy nośnej elementów ciernych, docisku lub ma uszkodzoną piastę, z reguły nie będzie nadawało się do odnowienia. W takich przypadkach wymiana części na nową jest niestety nieunikniona. Warto wiedzieć, że standardowe sprzęgła przy przeciętnej eksploatacji wytrzymują od około 100 do 200 tysięcy kilometrów.