Co jaki czas trzeba wymieniać rozrząd?
Żadna część samochodu nie jest zamontowana na stałe. Niektóre z nich funkcjonują krócej, inne dłużej, jednak prędzej czy później przychodzi czas na to, aby wymienić element na lepszy model. Jedną z części, którą trzeba co jakiś czas zastąpić inną wersją, jest układ rozrządu. Bardzo ważne jest to, aby pamiętać o regularnej wymianie tego systemu, gdyż jest on kluczowy dla funkcjonowania samochodu i bez niego wóz po prostu nie pojedzie.
Charakterystyka układu rozrządu oraz jego poszczególnych części
Czym jednak właściwie jest rozrząd? Układ ten odpowiada za niezwykle istotną sprawę, a mianowicie za sterowanie zaworami. One zaś realizują już właściwe działanie, czyli kontrolę takich procesów jak przepływ mieszanki przez cylindry czy wydalanie gazów spalinowych. Jak widać, rozrząd nie ma więc bezpośredniego wpływu na działania związane z prowadzeniem samochodu, lecz ma za to wpływ pośredni. Gdyby nie rozrząd, to zawory nie mogłyby prawidłowo funkcjonować.
Żeby wykonywać różnego rodzaju skomplikowane działania, rozrząd musi być odpowiednio zbudowany. Składa się na niego szereg elementów, które razem tworzą kompleksową całość zdolną sprostać trudnym wyzwaniom. Części wchodzące w skład całego systemu to między innymi koła zębate, łańcuch rozrządu i pasek rozrządu. Kiedy więc mowa jest o wymianie rozrządu, raz może chodzić o wymianę zaledwie jednego elementu, a raz o wymianę całości systemu.
Jak wygląda szczegółowo kwestia wymiany? Rozważmy ją na przykładzie paska. Otóż jedną miarą, którą można określać czas wyznaczający termin zastąpienia, jest przebieg kilometrów. Trasa, po jakiej należy wymienić pasek rozrządu, to około 200 km/h. Nie jest to jednak jedyny wyznacznik. Wymiana powinna również nastąpić w szczególnych sytuacjach takich jak uszkodzenie mechanicznie czy ubrudzenie olejem. A bezwzględnie zmiana musi nastąpić pięć lat po pierwszym zamontowaniu paska. Taki okres pozwala zachować bezpieczeństwo związane z użytkowaniem układu rozrządu.